Startupy

Vyberáme názov domény: Ako sa má tá stránka volať?

Doména patrí k základným kritériám pri určovaní hodnoty webu. Je to základný názov, značka, ktorá by mala už počas prvého dojmu surfera maximálne informovať o stránke, na ktorú sa chystá kliknúť.

Doména by mala byť

  1. Ľahko zapamätateľná – žiadne komplikované jazykolamy
  2. Krátka a výstižná – ideálne jedno slovo, ktoré čo najviac vystihuje zameranie webu, firmy alebo posolstvo prezentácie – tomanovejpes.sk bol mikroweb o politickej kauze, svadba.sk pre svadobnú agentúru. Pre mňa je ideálna doména do 5-6 znakov (aby sa to dlho neťukalo do mobilu).
  3. Pre dobré umiestnenie v google je v pohode, ak doména obsahuje kľúčové slovo. Ideálne – samotná doména je kľúčové slovo: postrekovace.sk, autobazar.eu
  4. Mala by byť bez diakritiky – niektoré doménové mená umožňujú/budú umožňovať registráciu diakritiky, čo zbytočne predraží registrovanie (pri značke casnik.sk si bude treba registrovať časník.sk, casnik.sk, časnik.sk a casník.sk). Otázka je, či sa diakritika plánuje zaviesť aj pre .sk net („niečo" sa pred 5 rokmi hovorilo).
  5. Ak je zameraná na domáci internet – volíme najskôr .sk koncovku

Ako vybrať názov

Fúha, no… čisto technicky to robím takto – premýšľam nad vhodným názvom vzhľadom na značku, zameranie stránky a najcennejšieho kľúčového slova. Skúšam, overujem a zisťujem čo je ešte voľné na registráciu. K tomuto je veľmi vhodná táto pomôcka (synonymá) z dielne Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra (udeľujem pochvalu) – http://slovnik.juls.savba.sk/ a skúšam ďalej.

S pomlčkou alebo bez?

Pre SEO je to jedno, pre marketing, budovanie značky bez pomlčky.

Pri doménach typu dokonaly-zivot.sk, ako-investovat.sk však vyzerá pomlčka prirodzene, zatiaľ čo v situáciách ako i-obchod.sk a h-p.sk sa nehodí. Taktiež by som sa vyhýbal viacnásobnému použitiu pomlčiek: jeden-dva-tri.sk.

Ako sa na Slovensku registruje doména?

Registrátor slovenskej národnej domény je sk-nic.sk. Pri registrácii na svoje meno (najväčšia „istota“) je celý proces predpotopný, zaostalý a otravný. Za to vďačíme tomu, že v .sk nete je stále možné nájsť slušné doménové meno – 5 mil. trh a náročné úradné úkony odrádzajú okrem iného aj doménových špekulantov.

Presný postup nastavený SK-NICom rozoberať nebudem, jedna otázka je však na mieste – čo robí vo svete „núl a jednotiek" papier a notár? Odpoveď: Zavadzia. Pre tých, ktorí majú nedostatok predstavivosti som tu podrobne popísal ako vyzerá vyspelejší prevod domény (áno, ide to aj bez notára).

Môj odporúčaný postup registrácie je registrovať si .sk doménu prostredníctvom nejakého známeho registrátora, ktorý ju registruje na seba „s právnou zárukou“, že meno patrí vám dokým budete platiť – za .sk doménu sa platí ročný poplatok cca 17EUR – a prostredníctvom svojho rozhrania vám umožní jej presmerovanie na ktorýkoľvek hosting. Meno „nejakého známeho registrátora" uvádzať nebudem, ale všetci vieme, od koho som upravil ilustračný obrázok 😉

Prípadová štúdia výberu vhodného doménového mena č. 1: Svadobný salón

Miška B. prevádzkuje svadobný salón, ktorý sa venuje ručnému šitiu šiat. Takto ušité šaty ďalej predáva pod značkou Michelle Bubeliny. V tomto prípade je vhodné registrovať domény dve – jednu pre svadobný salón a jednu pre značku svadobných šiat.

Svadobný salón by mohol mať stránku napr. s názvom dokonalasvadba.sk (pekná, ľahko zapamätateľná doména obsahujúca kľúčové slovo svadba uľahčí neskoršiu optimalizáciu na prvé google pozície) a michellebubeliny.com pre značku svadobných šiat (.com doména sa viac hodí pre značky, ktorý majú medzinárodný potenciál).

Prípadová štúdia výberu vhodného doménového mena č. 2: Zámková dlažba

DK-EXTERIÉR je firma z Banskej Bystrice, ktorá sa špecializuje na predaj a pokládku zámkovej dlažby (to je tá dlažba okolo domov). Hlavné kľúčové slová sú: zámková, dlažba, pokládka. Všetky pekné kombinácie sú už obsadené a verzia Dk-exterier.sk je „nič nehovoriaca".

Chvíľka tvorivosti (nimi položená zámková dlažba je krásna) a vznikol dostatočne informujúci názov Krasnadlazba.sk. Doména sa bude dobre vynímať nalepená na plachtách automobilov firmy.

Ideme do .com sveta

Vo svete je situácia iná než v .sk nete, pochopiteľne. Hlavná doména je .com. Nedávno pribudlo množstvo nových koncoviek (písal som o tom tu), ale stále vládne iba jedna.com. Takže v ".com nete" je to viac o tvorivosti.

Dobrý spôsob, ako vymyslieť názov pre start-up je spojiť dve kľúčové slová (travel + encyklopedia = travelopedia, back-up + recovery = backovery, finance + visualization = finviz).

Jeden z mojich obľúbených nástrojov je NameStation. Pretože okrem iného umožňuje aj toto:

  1. vyberiete si dĺžku domény (5 znakov)
  2. vyberiete si koncovku (.com)
  3. zadáte kľúčové slovo ("dog")
  4. zvolíte či pridať predponu alebo príponu

A nástroj (tool) vám vypíše všetky voľné kombinácie. Vy si už len vyberiete tú najmenšiu blbosť 🙂 Doménu odporúčam registrovať cez Namecheap.com, pretože obnovovací poplatok (renewal fee) + skryte údajov o vlastníctve domény (private whois alias ochrana proti SPAMu) stojí ročne zhruba 11 eur (veľmi dobrá cena).