Marmelada.sk – slovenské riešenie ľudového financovania typu IndieGoGo alebo KickStarter – je tu! V Česku majú Štartovač a HitHit
Za Marmeládou stoja ľudia z Manifest360, agentúry Róberta Polaščina. Róbert Polaščin je známy z pôsobenia v KUULFABRIK, ktorú viedol Jozef “Jopo” Poláček. Ten sa však „rozhodol venovať primárne hudobnej kariére svojej manželky a rodine,“ a tak agendu, know-how, klientov a pracovníkov prebrala Manifest360.
Dobre vedieť, že družina stojaca za Marmelada.sk má skúsenosti z oblasti medializácie, pretože za úspechom KickStarteru stojí aj aktívna PRopagácia zo strany samotnej spoločnosti, nie len zo strany projektov, ktoré cez neho zbierajú peniaze.
Vzorová ukážka umiestnenia „product-placementu“ Kickstarteru je umiestnenie do hlavnej dejovej línie Go Fund Yourself, 1 časti 18 série známeho kresleného seriálu South Park. U nás by sa to rovnalo asi ako spomenutie cez niektorý zo seriálov tvorených InOutStutiom a zverejňovaných na LokalTV.
Čo o sebe píše samotná Marmelada.sk:
Marmeláda je pôvodný slovenský crowdfundingový portál. Vznikol vo februári 2015 so snahou umožniť predovšetkým slovenským kreatívcom získavať financie peniaze na projekty na fungujúcej, prehľadnej a bezpečnej platforme. Zároveň ide o priestor, na ktorom ľudia nájdu projekty, ktoré sú im sympatické, ktoré podľa nich majú zmysel a ktoré sú ochotní finančne podporiť. Cieľom Marmelády je čo najskôr dostať crowdfunding do povedomia konečne aj na Slovensku a vytvoriť adekvátny virtuálny priestor pre kreatívnych ľudí s nápadmi.
Z čoho sa crowdfunding platí?
To, že weby ľudového financovania nie sú žiadna charita, to vieme. Marmeláda každému projektu nechá 89,4 % z vyzbieranej sumy. Zvyšok ide na prevádzku, poplatky za prevody, dane a zisk.
Čo vylepšiť?
O Marmeláde som sa dozvedel v čase, keď cez nich zbieral peniaze dokument Cooltúra. Chytilo ma za srdce projektové video dokumentu, v ktorom vystupuje pre mňa dosial neznámy a zaujímavý Jan Lazorík. A tak som im na Marmeládu poslal nejaké drobné. Web prijíma platby cez Gopay, takže peniaze je možné posielať skoro zo všetkého, čo sa na Slovensku používa na platenie.
Tešiac sa, že som podporil dobrú vec, mi za asi mesiac prišiel email „ďakujeme, že ste na slovenskej crowdfundingovej platforme Marmelada.sk podporili projekt "Cooltúra". Keďže sa naň v stanovenom čase nepodarilo vyzbierať 100 alebo viac percent cieľovej čiastky, vraciame vám váš príspevok, a to v plnej výške.“ Tak som na ich „noreply“ poslal „replay“: „To mate čo za blbé podmienky. Ja som mu to poslal a vy mu to beriete?“ no a ešte stále neprišla odpoveď, takže asi to skutočne bude „noreplay“ 🙂
Vec sa má tak, že keď na KickStarter (hlavná múza Marmelády) nie je dosiahnutá „funding threshold“ tak vracajú peniaze a rozpúšťajú kapelu. Neviem čo KS k tomu vedie, ale múdrejšie to má spravené ďalší crowdfundingový portál IndieGoGo.
Tí aj v prípade nedosiahnutia stanovenej hranice peňazí zozbierané obeživo nechávajú autorom kampane. Lepšie mi to príde preto, lebo na weby tohto druhu sa začína nazerať aj ako na ďalší marketingový prostriedok.
V rozhovore pre Yellow Hat podcast Olivier Gajek, spoluzakladateľ šifrovaného emailu WhiteOut.io, ktorý uprednostnil pre ich kampaň ľudového financovania IndieGoGo, hovorí: „Na KickStartery buď dosiahnete stanovenú finančnú hranicu, alebo musíte vrátiť peniaze. To pre nás nebolo veľmi vhodné, pretože my už financovaný sme. IndieGoGo využívame hlavne na skoré vytvorenie užívateľskej základne a základne podporovateľov, a samozrejme aj nejakých tých finančných príspevkov, alebo toto nebol hlavný cieľ.“
A v Česku ako?
Vrámci článku by sa ešte patrilo nazrieť, čo robia na tomto poli bratia Česi. U nich to majú zatiaľ sľubne nakopnuté 4 weby. Hithit.com, ktorý chalani poňali celosvetovo. Stránka je na .com doméne s prekladom do slovenčiny a angličtiny. Pekný názov má aj Štartovač.cz, a ešte treba spomenúť Kreatívcisobě.cz a Nakopni.mě. Ostanú len jeden, max dvaja hráči.